zadržování vody v oblasti břicha a boků#

17.08.2015

Zdravím a prosím o radu. Pravidelně cvičím ve fitku a občas běhám. Postavu problémovou nemám. Jen mě trápí zadržování vody. Svaly mám zpevněné. Obézní nejsem. 158cm/59kg. Pár cm přes břicho bych dolů potřebovala, i trenér říkal, že to není tuk. Chtěla bych vědět, čeho se vyvarovat. Děkuji.


Eva Elvíra Chocenská | 17.08.2015

Dobrý den,

předpokládám, že jste zdravá, mladá žena a otoky tedy nejsou následkem nějakého onemocnění. 
K rozklíčování vašeho problému si musíte zodpovědět:
1) Jak je zadržování vody stanovováno? Je správně vyhodnocen výsledek z měřících přístrojů v posilovně? Aby byl otok patrný právě a jen na břiše není obvyklé. Pokud nejde o tuk, není to kožní řasa?
2) Kdy k zadržování vody dochází a jak velkému? Pokud jsou otoky (naměřené zadržení tekutin) v rozmezí + 1l tekutin, až 2l v případě menses, může jít o fyziologický stav, který je třeba přijmout.
3) Přijímáte dostatek tekutin? Obzvlášť v období veder, jaké máme za sebou v minulých měsících, může docházet k dehydrataci, kdy se tělo v tkáních snaží vodu zadržet. Kolik tekutin potřebujete si můžete spočítat takto: 
30ml x hmotnost v kilogramech v běžných podmínkách
40 ml x hmotnost v kg, ve vedrech, zvýšené potivosti, pobytu v klimatizovaných prostorách. 
Výsledek je v mililitrech. Pokud jej chcete v litrech, použijte koeficient 0,03 nebo 0,04.
4) Na nepatologickém zadržování vody se může podílet hormonální antikoncepce, přílišné solení = vysoký přívod sodíku, nízká konzumace ovoce a zeleniny = nízký přívod draslíku, časté močení nebo průjmy = zvýšené vylučování draslíku, dehydratace alkoholem nebo kofeinem.

Přirozenou regulaci tekutin v organismu podpoří:
- dostatečný pitný režim
-  omezení solení a používání instantních pokrmů
-  omezení konzumace sacharidů, které na sebe váží vodu
-  doplnění draslíku ze zeleniny (veškerá, včetně brambor), ovoce (banány, meruňky, třešně)
-  zvýšená konzumace močopudných potravin (okurky, petržel, celer, meloun), libeček, brusinky.
- dostatek vitamínu C a rutinu (pohanka), aby se zpevňovaly krevní vlásečnice

Dále lze ovlivnit množství tekutin:
- popíjením kopřivového a zeleného čaje, bylinných směsí k odvodnění organismu (těch, které jsou určeny k dlouhodobému podání).
- kvalitní manuální lymfodrenáží.

Pokud nepomohou uvedené rady a pokud je vaše zadržování vody nadměrné, je třeba vyhledat lékaře, protože zadržování vody se může vyskytovat u hormonálních onemocnění, onemocnění srdce nebo ledvin.